Türkiye'nin Enerji Sigortasında Yeni Hedef: 2028'de Doğal Gazın Beşte Biri Depolanacak

Türkiye'nin Enerji Sigortasında Yeni Hedef: 2028'de Doğal Gazın Beşte Biri Depolanacak

Türkiye, enerji arz güvenliğini en üst seviyeye çıkarmak ve küresel piyasalardaki fiyat dalgalanmalarına karşı dirençli bir yapı oluşturmak adına yeraltı doğal gaz depolama kapasitelerini genişletmeye devam ediyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, yürütülen stratejik çalışmalar kapsamında 2028 vizyonunu paylaşarak, ülkenin yıllık doğal gaz tüketiminin en az yüzde 20'sinin yeraltı tesislerinde muhafaza edilebileceğini duyurdu. Bu hamle, Türkiye'nin sadece enerji tüketen bir ülke değil, aynı zamanda bölgesel bir enerji merkezi olma hedefinin de en kritik ayaklarından birini oluşturuyor.

Türkiye'nin Enerji Sigortasında Yeni Hedef: 2028'de Doğal Gazın Beşte Biri Depolanacak

Bakanlıktan yapılan detaylı açıklamaya göre, kış aylarının geride kalmasıyla birlikte talebin azalmasını fırsat bilen yetkililer, mevcut depoları yeniden tam kapasiteye ulaştırmak için yoğun bir dolum sürecine girdi. Türkiye'nin bu alandaki en stratejik tesisleri olan Silivri ve Tuz Gölü yeraltı depolama alanları, olası kriz anlarında sisteme gaz basarak enerji kesintilerinin önüne geçilmesinde hayati bir görev üstleniyor. Bakan Bayraktar, gelişmiş LNG altyapısı ve kaynak çeşitliliği sayesinde geçtiğimiz kış döneminde depolardaki rezerve çok fazla ihtiyaç duyulmadığını, bu durumun da mevcut doluluk oranlarını yüzde 71 seviyelerinde tutmaya olanak sağladığını belirtti.

Küresel ölçekte yaşanan jeopolitik gerilimlerin enerji piyasalarını sarsmaya devam ettiğine dikkat çeken Bakan Bayraktar, Türkiye'nin bu şoklara karşı hazırlıklı olması gerektiğini vurguladı. Bayraktar, "Küresel krizlerin ve tedarik zincirindeki aksamaların vatandaşlarımıza ve sanayicimize olan etkilerini minimize etmek temel önceliğimizdir. Bu doğrultuda depolarımızı her zaman en üst kapasitede tutmak için çalışıyoruz. Halihazırda toplam 6,3 milyar metreküpe ulaşan depolama kapasitemiz, yapacağımız yeni yatırımlarla çok daha üst seviyelere taşınacak" ifadelerini kullandı. Bu stratejiyle, dış kaynaklı enerji şoklarının Türkiye ekonomisi üzerindeki baskısının hafifletilmesi amaçlanıyor.

Tesis bazlı planlamalara bakıldığında, Avrupa'nın denizlerdeki en büyük depolama tesisi olma unvanına sahip Silivri Doğal Gaz Depolama Tesisi'nde kapasite artırım çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. Mevcut durumda 4,6 milyar metreküp olan Silivri'nin kapasitesinin 2028 yılı itibarıyla 6 milyar metreküpe çıkarılması planlanıyor. Öte yandan, Aksaray'da bulunan Tuz Gölü Doğal Gaz Depolama Tesisi'nde ise daha kapsamlı bir büyüme hedefleniyor. Şu an 1,7 milyar metreküp gaz depolayabilen bu tesisin, 2032 yılına gelindiğinde 8,5 milyar metreküplük devasa bir hacme ulaşması için mühendislik çalışmaları devam ediyor.

Enerji arz güvenliğinin sadece miktarla değil, aynı zamanda esneklikle de ilgili olduğunu kaydeden Bakan Bayraktar, Türkiye'nin son yıllarda FSRU (Yüzer Depolama ve Gazlaştırma Ünitesi) yatırımlarıyla da bu esnekliği kazandığını hatırlattı. Yeraltı depolama tesislerinin genişletilmesi, Türkiye'nin kış aylarında yaşanabilecek aşırı talep artışlarını herhangi bir kesinti veya kısıntı yapmadan yönetebilmesini sağlayacak. 2028 yılındaki yüzde 20'lik depolama hedefi, Türkiye'yi uluslararası enerji arenasında çok daha güçlü bir oyuncu haline getirecek.

Sonuç olarak, Türkiye'nin enerji politikalarında depolama yatırımları uzun vadeli bir devlet stratejisi olarak ele alınıyor. Silivri ve Tuz Gölü'ndeki toplam kapasite hedeflerine ulaşıldığında, Türkiye sadece kendi ihtiyacını karşılamakla kalmayacak, aynı zamanda komşu ülkelere enerji arzı noktasında da kritik bir aktör olma potansiyelini pekiştirecek. Bakanlık, bu projelerin zamanında tamamlanması için hem teknik hem de finansal kaynakları mobilize etmeye devam ediyor.